[Kankaanpään Seutu 6.2.2021, teksti Kristiina Dyer/ Kuva Pohjois-Satakunnan Vihreät ry]
Kankaanpäässä lauantaina vieraillut sisäministeri ja vihreiden puheenjohtaja Maria Ohisalo oli ilahtunut kipsilevytehdas Knauffin ja sähköyhtiö Vatajankosken yhteistyöstä kaukolämmön tuottamiseksi. Vatajankoski ottaa Knauffin tehtaassa syntyvän lämmön talteen ja syöttää sen kaukolämpöverkkoon. Näin pystytään merkittävästi korvaamaan kaikkea polttamista.

– Knauffin ja Vatajankosken yhteistyö osoittaa sen, että liike-elämä on ilmastoystävällisissä ratkaisuissaan etukenossa. Monille poliitikoille sen sijaan saa aina olla selittämässä näitä asioita. Hallitushan on asettanut tavoitteekseen, että Suomi on hiilineutraali vuonna 2035. Täällä Kankaanpäässä ollaan tässä työssä jo hyvässä vauhdissa, Ohisalo totesi.

Vatajankoski on tähän saakka polttanut myös turvetta lämpökattiloissaan. Se osuus on ollut 10 prosenttia. Jatkossa yritys aikoo korvata turpeen kokonaan muilla materiaaleilla.

Turvetuotanto on Pohjois-Satakunnassa merkittävä elinkeino. Nyt turvetuotantoa ollaan ajamassa kokonaan alas. Mitkä ovat terveisenne alueen turvetuottajille?

– Turvetuottajia on kohdeltava oikeudenmukaisesti. EU:ssa on tarjolla esimerkiksi reilun siirtymän rahasto, josta voidaan saada tukea turvetuottajille. Rahallisen tuen lisäksi heille on tarjottava uusia kouluttautumismahdollisuuksia tai esimerkiksi turvesuon ennallistamistöitä.

Onko oikein, että Suomeen tuodaan haketta ulkomailta, kun turvetta ei tulevaisuudessa enää saa polttaa?

– Ei tietenkään ole. Olen sitä mieltä, että tulevaisuudessa ei energiantuotannossa polteta mitään, vaan käytetään pelkästään päästöttömiä tuotantomuotoja. Turpeen sen enempää kuin puun poltto ei ole kestävä vaihtoehto.

Ohisalo ei lämpene minkäänlaiselle turpeen käytölle. Edes puutarhojen kasvualustaksi ei turvetta hänen mielestään tulisi käyttää.

– Luonnossa on hätätila. Turpeennostolla on monia vaikutuksia ympäristöön, vesistöön ja ilmastoon. Luonnon monimuotoisuuden kannalta suot ovat tärkeitä. Siksi en kannata turpeen käyttöä puutarhoilla. Kasvualustoiksi on turpeen sijaan kehitetty monia vaihtoehtoja, kuten puun kuorta tai kompostoitua biojätettä.

Ohisalo uskoo, että hiilivapaa tuotanto on loppujen lopuksi yrityksille kannattavaa.

– Kuluttajat vaativat nykyään ympäristöystävällisiä tuotteita ja hiilivapaata energiaa. Yritykset eivät voi sulkea silmiään. Menestyvien yritysten on pakko varautua muutoksiin, hän arvioi.

Ohisalon ihanneyhteiskunnassa kaikki toiminta on sopeutettu ympäristön kantokykyyn.

– Yhteiskunnassa on toimittava niin, että se säilyy myös tuleville sukupolville. Aina puhutaan, että jostain leikattava. Mielestäni leikkausten sijaan ympäristön saastuttamiselle olisi asetettava joku hinta. Nuoret ovat kärsineet korona-ajasta. Heille pitää turvata hyvä tulevaisuus ja heidän koulutuksestaan ei saa leikata, Ohisalo miettii.

Lähe: https://www.kankaanpaanseutu.fi/uutiset/art-2000007787943.html