[Mielipidekirjoitus Kankaanpään Seudussa 20.11.2020]
Tuntuuhan se raskaalta ja välillä tekee mieli heittää rajoitukset romukoppaan. Olemme keväästä oppineet viruksesta ja sairaudesta jo paljon lisää. Sen komplikaatioita osataan paremmin hoitaa ja sairastuneista menehtyy harvempi kuin keväällä. Kuitenkin se joillekin on edelleen kohtalokas. Se aiheuttaa murhetta ja tuskaa monessa perheessä. Sanon jälleen, kuten keväällä, onneksi se ei ole kohtalokas lapsille. Voimme pitää koulut ja päivähoidon auki pelkäämättä lastemme puolesta, vaikka tilapäisiä paikallisia karanteeneja tarvitaan tartunnan leviämisen estämiseksi.

Uutisia estotoimien tehosta ja vaikuttavuudesta tulee sekä hyvin että huonosti tehdyistä tutkimuksista, ja jopa ihan keksittyjä juttuja. Kannattaa kuitenkin luottaa viranomaisten neuvoihin. Ne perustuvat vertaisarvioituihin satoihin tutkimuksiin maailmalta ja tehdään parhaan käytettävissä olevan tiedon mukaan.

Uutisvirrassa on USAn presidentinvaalien tuoksinassa kehitettyjä salaliittoepäilyjä, joissa pyritään luomaan epäluottamusta tutkittuun tietoon ja terveysviranomaisiin, ja jotkut haluavat käyttää niitä Suomessakin omiin tarkoituksiinsa, epäluulojen luomiseen, poliittisiin, rokotevastaisiin, lääkevastaisiin tai ihan vain taloudellisiin tarkoituksiinsa. Tai vain pönkittämään omaa ajatustansa tai ajatusvinoumaansa. Kun viruksesta ja sairaudesta tiedot lisääntyvät, myös jotkut viranomaisten suositukset muuttuvat, ei siinä ole mitään kummallista tai salailua. Epävarmuus tässä uudessa tilanteessa on luonnollista.

Tiedämme jo riskikohdat tartunnan leviämiseen: Tilanteet joissa hengästytään tai käytetään ääntä ja ollaan lähellä toisia tai pitkään samoissa sisätiloissa, esimerkiksi laulaminen, huutaminen, tai jopa ihan tavallinen puhuminenkin. Tartunnan saaneen on todettu levittävän virusta jo 2 päivää ennen ensimmäisiä oireita, ja se tekee epävarmuuden ja salakavaluuden: Kuka tahansa voi olla tartuttaja tietämättään.

Sen vuoksi turvavälit ovat tarpeen terveilläkin ja maski on tarpeen kasvoilla. Kun et voi varmuudella tietää, levitätkö tartuntaa tai levittääkö naapuri. Maski oikein käytettynä suojaa varsinkin toisia, mutta myös itseä. Siis kun et koskettele sitä kuin puhtain käsin, ja asettelet sen huolellisesti niin että se peittää sekä nenän että suun, otat sen pois varovasti koskematta itse maskiin.

Kertakäyttömaskinkin on todettu kestävän eristävänä ainakin 10 pesukertaa. Ja maskin voi myös keittää, niin kuin ennen kertakäyttövaippojen aikaa tehtiin vauvojen vaipoille. Suojavisiirikin estää suoria roiskeita, eli sekin on jossain tilanteissa hyödyllinen. Eikä maskia käyttäessä tarvitse hengittää suun kautta vaikka joku näin on sanonut.

Kun koronaviruksella on rasvakerros ympärillään, tuhoutuu se kun rasva sulaa, eli kuumassa. Toisaalta kylmässä se säilyy tartuntakykyisenä pitempään. Ehkäpä se selittää monet jääkiekkojoukkueiden altistumiset. Kannattaa siis myös jäähallissa muistaa maskit, käsidesi, visiirit, turvavälit.

Yksi merkittävä tekijä viruksen leviämisen estossa on ilmanvaihto. Kun se toimii hyvin ja imee tehokkaasti, häviävät viruksetkin nopeammin. Ilmalämpöpumput tai muut ilmaa kierrättävät ja puhaltavat laitteet kannattaa pitää pois käytöstä silloin kun koolla on isompi joukko, jotta se ei puhalla mahdollisen tartuttajan viruksia kaikkien päälle. Jos sellaista on välttämätöntä käyttää, on varmistettava että sen edessä ei oleskella pitkää aikaa.

Myös ravintoloissa ja yksityis- ja yleisötilaisuuksissa turvavälit pitäisi muistaa vaikka olisi kuinka mukavaa. Esiintymistilanteissa mikrofonien käytössä esimerkiksi karaokessa kannattaa käyttää kertakäyttösuojia ja hanskoja, ja kannattaa miettiä kaikki keinot tartunnan leviämisen estoon: onko mahdollista vaikkapa liikuteltava pleksiseinä laulajan edessä, tai visiiri kasvoilla? Eikä edes maskin kanssa laulaminen ole mahdotonta, kokeilin! Musiikin volyymia ravintoloissa kannattaa pienentää, jotta ei tarvitse huutaa jos on asiaa vieruskaverille. Ja voihan sinne tanssilattialle mennessäkin olla maski, varsinkin kun siellä hypitään ja hengitetään voimakkaasti ja ollaan lähellä toisaan. Rohkea on se joka käyttää maskia, ei se joka on ilman.

On tutkimustuloksia, jotka viittaavat siihen, että hyvä D-vitamiinipitoisuus saattaa vähentää tartuntaa, ja antiseptinen suun huuhtelu ja kurlaus voi vähentää viruksen määrää, ja joitakin eri lääkkeitä käyttävät sairastuneet tuntuvat selviävän hengissä eri tavalla. Koko ajan tulee lisää tietoa, hoitokeinoja opitaan. Rokotuskehitys etenee nopeasti, koska lupamenettelyn byrokratiassa on sovittu maailmanlaajuisesti, että nämä paperit eivät seiso viikkoja pöydällä, vaan käsitellään heti.

Vaikka te nuoret aikuiset ette useimmiten itse sairastu vakavasti, toivon teillekin jaksamista. Suojelette turvallisella käyttäytymisellä meitä vanhempia ja isovanhempia vakavalta tartunnalta. Me vanhathan olemme jo paljon vähentäneet omia sosiaalisia kontaktejamme. Väsymystä jopa kaupan kassan turvavälien pitämiseen on näkynyt. Yritetään vielä jaksaa yhdessä tämä tuleva talvi. Ja ennen kaikkea: heti ensi oireista alkaen eristä itsesi, ei vähänkään sairaana kouluun, töihin tai kavereiden luokse. Yksikään tapaaminen ei ole niin tärkeää että kannattaa riskeerata toisten terveys.

Kirjoittaja on eläkeläislääkäri, kaupunginvaltuutettu ja Pohjois-Satakunnan Vihreiden hallituksen jäsen